عسل خام چیست و 10 خاصیت عسل خام برای همه!

بازدید: 208 بازدید

عسل خام چیست؟

عسل خام همان عسلی است که به همان شکل که از کندو برداشت می شود بدون فرآوری شدن به دست مشتری می رسانند.این نوع عسل همراه با ناخالصی‌هایی نظیر گرده ، موم و حتی گاهی بقایای بدن زنبور عسل است مستقیم از کندو می آید و یک خوراکی قدرتمند و شیرین کننده ای مفید است.

عسل خام در مقایسه با عسل معمولی تفاوت هایی دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.از نظر مازولند قبل از خرید عسل خالص باید نسبت به عسل خام اطلاع کافی داشته باشید.

قرن هاست از عسل با توجه به نوع و اشکالی متفاوتی که دارد به عنوان دارو و شیرین کننده های طبیعی استفاده می شود.عسل طبیعی نوعی شربت غلیظ و شیرینی است .که سرشار از ترکیبات گیاهی سالم بوده و برای بدن و سلامتی بسیار مفید است.

عسل هایی که از زنبور داران و فروشگاه و فروشنده ها دریافت می کنید یکسان نیستند و هرکدام نوع خاصی از عسل است و شناخت انواع عسل طبیعی می تواند مفید باشد.

عسل خام

اگرچه بسیاری به خاصیت عسل واقف هستند و آن را می خرند و می خورند، اما عده کمی از خواص عسل خام اطلاع دارند. تقریبا بیشتر عسل هایی که در فروشگاه ها و مغازه ها وجود دارد و خریداری می کنیم تصفیه شده اند و خواص آنتی اکسیدانت و باکتری های مفید خود را با حرارت گرفتن از دست داده اند.

بیشتربخوانید: انواع فرآورده های زنبور عسل

عسل خام مستقیم از کندوی زنبور عسل بدست می آید و خواص مفیدی برای بدن انسان دارد. این عسل ممکن است حاوی مقدار کمی موم و بقای مرده ی زنبور باشد که باید قبل از مصرف از عسل جدا شود.

زنبور دارها قالب های کندو را در کندو برداشته و با استفاده از چاقو لایه ی رویی عسل را خارج می کند و آن را درون دستگاه اکستراکتور قرار می دهد تا طی عملیات و عبور از یک نوع توری  مشبک ذرات درشت عسل ازجمله موم و بقای زنبور از عسل جدا شود.

به هر نوع مواد غذایی که در معرض حرارت قرار نگیرد خام می گویند. بنابراین مواد غذایی از جمله گوشت و سبزیجات و … که در معرض گرما قرار نگیرند خام هستند و خاصیت و ویتامین های خود را حفظ می کنند.

عسل خام چیست؟

عسل خام یک نوع خاص عسل نیست ، بهترین تعریف برای عسل خام Raw honey همان عسلی است که در کندو وجود دارد که با استفاده از پارچه یا مش ( توری ریز ) از ناخالصی هایی مانند موم و زنبورهای مرده یا اجزای دیگر بدن زنبورها جدا شده است.

عسل خام مسقیما از منبع استخراج جمع آوری می شود و در معرض حرارت قرار نمی گیرد ،هیچ فرآیند تولید مصنوعی را نمی گذراند و پاستوریزه نیست.

در واقع عسل خام به عسلی گفته می شود که مستقیما از کندو و بدون هیچ دستکاری وارد بسته ها برای فروش قرار می گیرد. عسل خام به دلیل وجود ویتامین ها و آنزیم های نابی که در ترکیب خود دارد یکی از مفید ترین مواد غذایی روی کره ی زمین به شمار می آید .

عسل طبیعی خام بسیار مفید  و خاص می باشد. فرقی نمی کند از چه گل یا گیاهی گرفته شده است مهم این هست که حرارت داده نشده و  حاوی مقدار آنزیم و ویتامین استاندارد یک عسل واقعی می باشد.

فرق عسل خام با عسل حرارت

نقطه مقابل عسل طبیعی خام عسل حرارت دیده و پاستوریزه می باشد . این دو باهم کاملا متفاوت می باشند. عسل طبیعی خام به هیچ عنوان حرارت نخورده به همین منظور ویتامین ها و آنزیم های آن حفظ شده اند.

عسل حرارت دیده یا پاستوریزه

پاستوریزه کردن فرآیندی است که روی مواد غذایی و همچنین عسل انجام می دهند . این نوع عسل، عسلی می باشد که آن را در معرض حرارت قرار داده اند تا عسل را شفاف تر و اینکه از شکرک زدن آن جلوگیری بکنند.

در این فرآیند معمولا عسل را در دمای کوتاهی تا 70 یا 80 درجه ی سانتیگراد گرم می کنند و به سرعت سرد می کنند .

عمل پاستوریزه کردن مواد غذایی را برای باکتری و سلامت بیشتر محصولات انجام می دهند . زمانی که به عسل حرارت می خورد به سرعت مقداری از آنزیم هایی که توسط زنبور عسل به آن وارد شده همراه با ویتامین های گرفته شده از گل و گیاه از بین می رود.

چرا باید عسل طبیعی و خام مصرف بکنیم؟

خاصیت های فراوانی که در عسل خام وجود دارد به خاطر وجود ترکیبات متنوعی است که در عسل یافت می شود.اگر می خواهید از این ترکیبات و خاصیت های مفید  بی بهره نمانید پس عسل طبیعی و خام مصرف کنید.

با توجه به اینکه برای پاستوره ریزه کردن مواد غذایی از جمله عسل طبیعی آن را حرارت می دهند و این حرارت باعث از بین رفتن بخشی و یا حتی تمام مواد مفید درون عسل خام نیز می شود در این صورت عسل پاستوریزه شده فرقی با آب و شکر ندارد. پس بهتر است عسل  خام مصرف کنید.

نشانه های عسل خام

  • تقریبا کدر هستند و در عسل کمی موم و اجزای زنبور وجود دارد.
  • احتمالا به صورت کامل تصویه نشده اند.
  • عطر و بوی گیاهی را دارند که زنبور از آن تغذیه کرده است.
  • عسل خام غلیظ می باشد.
  • در فروشگاه های معتبری که به صورت تخصصی کار عسل انجام می دهند عسل های خام فراوانی یافت می شود. برخی از این عسل ها تصفیه شده اند و برخی دیگر تصفیه نشده اند.
  • رنگ عسل خام با توجه به گل و گیاه اطراف کندو که زنبور عسل از آن تغذیه کرده متنوع می باشد. عسل ارگانیک و خام که از کندو استخراج می شود ترکیبی از کریستال های جامد و مایع هستند. طیف رنگ عسل از زرد کمی روشن تا قهوه ای مایل به تیره می باشد.
  • عسل بافتی کریستالیزه (رس مانند) دارد که هنگام سرما رنگ آن به دلیل موم،گلوکز،صمغ وگرده داخل آن به روشنی، تغییر رنگ می دهد.
  • در کل عسل خام به عسلی گفته می شود که بدون هیچ ماده ی غذایی مانند شکر در حین تولید آن و دستکاری پس ار برداشت محصول بدست می آید.  تشخیص اینکه آیا عسل مورد نظر شما خام می باشد یا نه کمی دشوار است پس از فروشگاه ها و زنبور داران معتبر خرید عسل خام و طبیعی خود را انجام دهید .

خواص عسل خام

تمام خواصی که از عسل گفته می شود مربوط به عسل خام و طبیعی است . عسل پاستوریزه و حرارت دیده هیچکدام از خاصیت ها را ندارد .

از جمله خاصیت های عسل خام می توان به درمان کم خوی ، درمان یبوست ، درمان معده درد و زخم معده نیز اشاره کر د .

در داخل معده تخمیر نمی شود بنابراین برای خنثی کردن اسید معده از آن استفاده می شود. هنگامی که عسل طبیعی  را با زنجبیل و آبلیمو مخلوط کنیم حالت تهوع را از بین برده و انرژی بدن را تامین میکند.

عسل خام با وجود ارزش غذایی فراوان و وجود آنزیم ها و نشاسته ی موجود در شهد گلها به هضم راحت تر غذاهایی مانند نان کمک می کند. بیشتر عسل هایی که در فروشگاه ها و مغازه ها وجود دارند خام نیستند . بیشتر آنها برای ظاهری شفاف و مشتری پسند حرارت دیده و سپس در زمان کم سرد شده و پاستوریزه شده اند .

قیمت گذاری عسل طبیعی

پاستوریزه کردن عسل همه انواع مخمرهای آن را ،که یکی از نگرانیهای مردم درباره ذخیره طولانی مدت عسل در هوای گرم است، میکشد و در نتیجه عسل تخمیر نمی شود.

به عبارت دیگر هنگام گرم کردن عسل مخمرها آنزیمها و رایحه عسل که مسول فعال کردن آنزیمها و ویتامینها در داخل بدن هستند نسبتا از بین میروند. تخمیر هیچ ضرری برای سلامتی ندارد ولی مزه عسل را تغییر می دهد.

در میان تولید کننده گان عسل واژه ای به نام “عسل خام” وجود ندارد.

هیچ اجبار قانونی برای برچسب زدن عسل ها بعنوان “عسل خام” وجود ندارد.

با وجود تمام این گفته ها بیشتر فروشندگان عسل می دانند عسل خامی  که  در معرض حرارت قرار بگیرد دارای ارزش کمتری است و تقریبا تمام خواص عسل خام را از بین می برد و با در نظر گرفتن سلامت مشتریان آنها را متقاعد می کنند که عسل فقط به خاطر شفاف شدنش در معرض دمای پایین قرار گرفته و پاستوریزه نشده است .

بنابراین ممکن است عسلی را در فروشگاهها پیدا کنید که پاستوریزه نشده ولی فقط در معرض دمای پایینی قرار گرفته باشد. عسل خام تصفیه نشده را فقط می توانید مسقیما از مزرعه کندو تهیه کنید

معمولا مشتر ها جذب عسل زلال و شفاف می شوند و به همین دلیل است که عسل خام و طبیعی را در فروشگاه ها نمی توان تهیه کرد . عسل خام  کدر به نظر می رسد  و دارای موادی مانند شهد گلها، شانه عسل و بال شکسته زنبورها است .

عسل خام و تصفیه نشده به شدت آنتی اکسیدانیست و معمولا چند ماه بعد از نگهداری دانه دانه و کریستالی می شود.

در آن صورت معمولا ترجیح می دهند آن را با نان بخورند و یا چای و قهوه را با آن شیرین کنند.

عسل مذکور حاوی حدود 22 اسید آمینه، 31 ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست. اگر می خواهید مطمئن شوید که از تمام ویتامین ها و خاصیت های عسل بهره مند می شوید باید عسل خام را انتخاب کنید.

هفت فایده خاص این عسل

عسل خواص فراوانی دارد که تعدار آنها از تعداد انگشتان دست نیز به مراتب بیستر است . عسل خام هم خاصیت های خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

  •  از بین بردن باکتری ها

مصرف عسل خام می تواند درمانی برای بیماری های باکتریایی و قارچی باشد . عسل خام در ترکیب خود شامل پراکسید هیدروژن،که یک ضدعفونی کننده می باشداست . قدرت از بین بردن باکتری ها را قبل از اینکه وارد پوست شوند دارد پس عسل را قبل از اینکه باکتری ها وارد پوستتان شود روی پوست بمالید تا روند درمان سریعتر شود.

بیشتربخوانید: تقویت قوای جنسی با عسل طبیعی

  • خواص عسل خام برای درمان آلرژی

آلرژی یکی از کسل کننده ترین بیماری هایی است که در فصل بهار و در آغاز گرده افشانی گل ها گربیان گیر بیشتر افراد می شود . متخصصان طب سنتی برای مقابله با این بیماری استفاده از عسل خام را به خاطر نداشتن نگه دارنده ها در ترکیب خود را توصیه می کنند .

عسل خام چون گرده های فراوانی دارد سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و در درمان آلرژی همان کاری را می کند که واکسن انجام می دهد .

  • خواص عسل خام برای کاهش خونریزی لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان

عسل شهد محتوی قند گیاهان و گل هاست که توسط زنبور عسل تولید می شود . پـلاک دنـدان، مـادهای سـفیدرنگ اسـت كـه پـس از صـرف غـذا روی دندانهـا ایجـاد می شـود كـه موجـب بـروز عـوارض جـدی مثـل پوسـیدگی دنـدان، بیماریهـای لثـه و … می شـود. پـلاک دنـدان در واقـع اسـیدهایی را تولیـد میكنـد كـه بـه دندانهـا و لثـه حمله میكننـد.

مطالعات نشان داده عسل مانوکا نه تنها 35 درصد پلاکها را کاهش می دهند بلکه خونریزی ناشی از ورم لثه را کاهش میدهد .این عسل خاص مواد معدنی زیادی مثل کلسیم فسفر دارد که برای تقویت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها مفید است.

  • خواص عسل خام در درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که توسط صدها ویروس ایجاد می شود و هیچ واکسنی نیز برای پیشگیری از آن صد در صد وجود ندارد . سرما خوردگی معمولا بین 3 تا 10 روز به طول می انجامد .

تحقیقات نشان می دهد که عسل خام می تواند در کاهش علایم ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی که بر اثر سرماخوردگی اتفاق می افتد موثر باشد و حتی ممکن است مصرف عسل طبیعی و خام یک تا دو روز مدت سرماخوردگی را کاهش دهد عسل طبیعی نه تنها خاصیت آنتی بیوتیکی دارد بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی که برای سلامت سیستم ایمنی مفید است دارد ، اگر عسل با سیر خام خورده شود 70% سرماخوردگی را درمان میکند.

بیشتربخوانید: درمان سرفه با عسل طبیعی

  • تسریع در روند درمان از خواص عسل خام است

عسل طبیعی با توجه به خاصیت ضد میکروبی که دارد وقتی با آب ترکیب شود هیدروژن پروکسید با زخم واکنش نشان می دهد و به همین دلیل در درمان سوختگی و بریدگی بسیار موثر است . برای مثال درمان سرفه با عسل طبیعی امکان پذیر است.

  • عسل خام به عنوان ماسک صورت

عسل خام و طبیعی با دارا بودن آنزیم های متنوع و ویتامین ها و خاصیت ضد باکتریایی خود یک تغذیه کننده ی مناسب و آب رسان و مرطوب کننده ی پوست بشمار می آید . همچنین به دلیل خاصیت لایه برداری  و ترمیم جای زخم ها در ترکیبات بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود .

  •  فواید عسل خام برای درمان شوره سر

عسل خام یک ماده ی مغذی ضد باکتری و قارچ است که دارای خواص ضد التهابی است . نوعی اختلال پوستی به نام درماتیت سوره وجود دارد که باعث خارش و قرمزی و شوره ی سر می شود .عسل خام می تواند به طور قابل توجهی در درمان شوره ی سر مفید باشد .

تقویت مو و درمان شوره سر از خواص عسل خام است . به همین منظور افراد بایدعسل را روی سر بمالند و بعداز سه ساعت بشویند واین کار را روزانه  تا یک هفته انجام دهند متوجه کاهش خارش ، شوره و حتی ریزش خواهند شد.

تفاوت بین عسل معمولی و عسل خام 

عسل معمولی و عسل خام کاملا با هم متفاوت هستند . عسل خام حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله ویتامین ها و آنزیم هاست که یک قاشق از آن می تواند مقدار فراوانی از مواد مورد نیاز بدن را تامین کند . عسل خام حرارت داده نشده و مواد مغذی آن از بین نرفته است .

عسل معمولی یا فرآوری شده میزان آنتی اکسیدان و خاصیت خیلی کمتری نسبت به عسل خام دارد .

عسل معمولی  حاوی حدود 22 اسید آمینه، 31 ماده معدنی متفاوت و طیف وسیعی از ویتامین ها و آنزیم هاست ولی نکته قابل توجه این است که عسل خام حاوی حدود 30 نوع ترکیب زیستی فعال bioactive  گیاهی به نام پلی فنول polyphenols است که به عنوان آنتی اکسیدان antioxidants عمل می کنند.

در یک مطالعه که آنتی اکسیدان های موجود در عسل فراوری شده مورد بررسی قرار گرفت، محققین متوجه شدند عسل خام 4.3 برابر بیشتر از انواع مختلف عسل های فراوری شده حاوی آنتی اکسیدان است.
جالب توجه است که بدانید در مطالعه غیر رسمی که توسط هیئت ملی عسل در ایالات متحده US-based National Honey Board انجام شد محققین متوجه شدند که عسلی که فرایند فراوری کمی را پشت سر گذاشته باشد از نظر سطح آنتی اکسیدان و مواد معدنی تقریبا با این عسل یکسان است.

خطرات مصرف عسل خام

عسل خام ممکن است حاوی باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم باشد که برای نوزادان و کودکان زیر 2 سال و زنان باردار بسیار مضر است . ار پس از مصرف عسل خام دچار عوارض جانبی ازجمله حالت تهوع ، استفراغ و اسهال شدید فورا به پزشک مراجعه کنید .

دسته‌بندی آموزش عسل
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
mega888